اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۳۴۲۲۱۸

خروج از برجام؛ تداوم عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی

خروج از برجام؛ تداوم عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی
"این روزها، همزمان با دومین سالروز خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (Joint Comprehensive Plan of Action) می باشد. برنامه جامع اقدام مشترک JCPOA توافقنامه ای بین المللی است که ماحصل چندین سال مذاکرات متعدد ایران با کشورهای موسوم به 1+5 بود. این توافق یکی از کم نظیرترین اقدامات دیپلماتیک در جهان تلقی می گردد که با استقبال نخبگان و افکار عمومی جهان در حل و فصل موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و نشان داد مذاکرات منطقی نتیجه منطقی بدست می آورد."
۱۷:۲۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
وانانیوز|

احمد محمدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی در یادداشتی در این باره می‌نویسد: "مجمع عمومی سازمان ملل از  JCPOA استقبال نموده و شورای امنیت آن سازمان ضمن لغو قطعنامه های تحریمی علیه ایران، پرونده جمهوری اسلامی ایران را از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج نمود. این برای اولین بار در جهان بود که بدون توسل به زور و اقدام جنگی و تنها با مذاکراه و توافق، پرونده یک کشور از ذیل فصل هفتم خارج می شود.

متأسفانه مدت زیادی طول نکشید که دولت ایالات متحده بطور یکجانبه از این توافق بین المللی خارج شد. تلاش آمریکا برای خروج از توافق هسته ای، برنامه‌ای بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سر داشت. در تاریخ 8 می 2018 دولت ترامپ با ذکر بهانه های غیر واقع رسماً از JCPOA خارج و بازگشت تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه مردم سربلند ایران را اعلام کرد. تحریمهایی که پس از گذشت دو سال و علیرغم شیوع بیماری کرونا در ایران ادامه داشته و آثار مخربی بر امر مبارزه با این ویروس و نیز خطرات جانی برای مردم عادی و کادر درمانی کشور دارد.

خروج از JCPOA تنها اقدام ترامپ در خروج از یک معاهده بین المللی نیست. دولت وی سابقه تاریکی در عدم پایبندی به معاهدات بین المللی و تهدید و استفاده از اهرم حق السهم برای تحمیل خواسته ها به سازمانهای بین المللی دارد. علاوه بر خروج از JCPOA مهمترین اقدامات وی در خروج از تعهدات بین المللی یا استفاده ابزاری از آن عبارتند از:

• پس‌گرفتن امضای دولت اوباما برای پیوستن به پیمان اقلیمی پاریس

• امتناع از تصویب قرارداد تجارت آزاد در میان کشورهای حوزه اقیانوس آرام (TPP)

• تهدید به خروج از قرارداد تجارت آزاد نفتا با مکزیک و کانادا

• خروج از سازمان علمی فرهنگی ملل متحد یونسکو

• به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر

• خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

• خروج از «آنروا»، آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی

• تهدید قضات دادگاه کیفری بین‌المللی به تحریم و سوق شورای امنیت به اعمال محدودیت علیه این دادگاه در صورت تلاش آن برای به جریان انداختن پرونده جنایات احتمالا جنگی آمریکا در افغانستان

• خروج از عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و کنسولی ۱۹۵۵ با ایران

• خروج از پروتکل اختیاری مربوط به حل اجباری اختلافات دیپلماتیک در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین

دولت ترامپ پس از خروج از JCPOA به ایران پیشنهاد نمود تا دور جدیدی از مذاکرات را درخصوص مسایل گوناگون با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد تا به خیال خود بر سر موضوعات کلی تر با ایران توافق کند. رهبران و افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران قویا این پیشنهاد را رد کردند. زیرا معتقدند خروج یکجانبه یک دولت از معاهدات بین المللی موجب بی اعتمادی کامل به آن دولت می گردد. چه تضمینی وجود دارد تا دور جدید و موضوعات جدید گفتگوها به سرنوشت JCPOA مبتلا نگردد؟

با توجه به گذشت دو سال از خروج یکجانبه آمریکا و اعمال مجدد تحریمهای غیرقانونی و تهدیدهای مکرر علیه حاکمیت و مردم جمهوری اسلامی ایران، جای دارد تا کشورهای مستقل جهان به وظیفه خود برای وادار نمودن این قبیل دولتها به پایبندی در برابر قوانین و تعهدات بین المللی عمل نمایند. این قبیل تلاشها برای جلوگیری از هرج و مرج بین المللی ضروری بوده و مطمئنا در تاریخ روابط بین الملل به نیکی ثبت خواهد شد."

انتهای پیام

منبع: ایسنا
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین